Urheilun seuraamisen motiivit Suomessa
Urheilu herättää Suomessa ja muualla maailmassa monenlaisia tunteita. Osa ihmisistä käy silloin tällöin katsomassa pelejä, kun taas toiset seuraavat omaa joukkuettaan tai suosikkiurheilijaansa tiiviisti. Suomessa urheilua seurataan erityisen paljon menestyksen myötä. Verrattuna esimerkiksi Ruotsiin, kannattajakulttuuri on Suomessa kuitenkin suhteellisen kevyttä. Poikkeuksiakin löytyy: esimerkiksi Huuhkajien ja Susijengin ympärille on viime vuosina kehittynyt vahva fanikulttuuri. Valitettavasti tämä innostus ei ole vielä juurikaan näkynyt kansallisissa sarjoissa. Positiivisia signaaleja on kuitenkin nähtävissä, kuten Tampereella, missä Ilveksen ympärille on uuden stadionin myötä syntynyt positiivinen kierre. Parannuksia olosuhteisiin tehdään myös muualla Suomessa.
Hanna Wilman mainitsi blogissaan Mirationin vuonna 2015
tekemän tutkimuksen "Olutta ja urheilua" (valitettavasti alkuperäistä
tutkimusta ei ole enää saatavilla). Kyseinen nettikysely keräsi 721 vastausta,
ja tulokset osoittivat, että urheilun seuraamisen motiivit ovat moninaisia. Yli
puolet vastaajista (51 %) kertoi seuraavansa urheilua, koska se on heidän
mielestään mukavaa ajanvietettä. 37 % vastaajista piti seuraamista mukavana
yhdessäolon tapana. Muita esiin nousseita motiiveja olivat esimerkiksi seuraamisen
tuoma mahdollisuus irrottautua arjesta, ajankohtaisista asioista perillä
pysyminen ja jännityksen hakeminen elämään. Lisäksi lähes 15 % koki urheilun
seuraamisen osaksi omaa identiteettiään. Tämä ryhmä vaikuttaisi olevan
erityisen intohimoisia urheilun ystäviä, jotka käyttävät siihen merkittävän
osan vapaa-ajastaan.
Kuulun itsekin tähän joukkoon. Urheilu on aina ollut
merkittävä osa elämääni. Aiemmin harrastin aktiivisesti keskimatkojen juoksua,
vaikka menestykseni jäikin keskinkertaiseksi (800 m ennätys 2:07 ja 400 m 55
s). Loukkaantumisen jälkeen aloin pelaamaan pyörätuolikoripalloa ja
osallistumaan CrossFit-tunneille. Koripallon kautta päädyin seuramme
hallituksen puheenjohtajaksi, mikä avasi uuden polun urheilumaailmaan. Olen
kuitenkin aina ollut aktiivinen urheilun seuraaja, erityisesti jääkiekon ja
jalkapallon parissa, mutta myös monien muiden lajien.
Tutkimuksessa ilmeni, että urheilun seuraamiseen liittyy
usein myös kotiseuturakkautta ja -ylpeyttä. Suomessa paikallispelit ovat
erityisiä, ja niihin liittyy ainutlaatuista tunnelmaa. Sukupuolten välillä
eroja löytyi: tutkimuksen mukaan naisille urheilun seuraaminen oli enemmän
sosiaalista ja mukavaa ajanvietettä, ja heille oli tärkeämpää pysyä ajan
tasalla keskustelunaiheista. Miehille sosiaalinen aspekti ei ollut yhtä
merkittävä, vaikka silläkin oli jonkinlainen rooli. Yhteenvetona tutkimus
toteaa, että urheilua seurataan viihtymisen, arjesta irtautumisen ja
jännityksen vuoksi.
Urheilumarkkinoinnissa on tärkeää ymmärtää ihmisten
erilaiset motiivit. Viime vuosina vapaa-ajan vieton vaihtoehtojen määrä on
kasvanut, ja urheilun täytyy erottautua entistä paremmin. On tarjottava
elämyksiä sekä intohimoisille kannattajille että lapsiperheille. Pelkkä
urheilutapahtuma ei enää riitä kaikille; ympärille tarvitaan lisäohjelmaa,
kuten laadukkaita tarjoiluja ja visuaalisia efektejä. Kuluttajat ovat entistä
vaativampia, ja tapahtuman järjestäjien on vastattava näihin odotuksiin.
Televisiointi ja suoratoistopalvelut ovat myös kilpailijoita, jotka tarjoavat
ottelut laadukkaina kotisohvalle. Tämä lisää paineita seuroille kehittää
tapahtumia, jotka houkuttelevat yleisöä paikan päälle.
Sosiaalinen media on merkittävä keino tuoda urheilijoita ja
seuroja lähemmäksi yleisöä. Se tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia
markkinointiin ja yhteistyöhön kumppanien kanssa. Esimerkiksi Oulun Lipon
naisten pesäpallojoukkue on onnistunut erinomaisesti sosiaalisen median
hyödyntämisessä. He pelaavat ykköspesiksessä, mutta ovat seuraajamäärissä
mitattuna Suomen seuratuin naispalloilujoukkue. Tämä osoittaa, että pienelläkin
budjetilla voi saavuttaa paljon oikealla strategialla.
Lopuksi on tärkeää korostaa rahan merkitystä. Monilla
suomalaisilla seuroilla on taloudellisia haasteita, ja toiminta pyörii pitkälti
vapaaehtoisten varassa. Ammattimaisempi lähestymistapa urheilun johtamiseen ja
varainhankintaan on välttämätön. Nykyisin kumppanit odottavat yhteistyöltä
konkreettisia hyötyjä, ja sosiaalinen media tarjoaa tähän monia
mahdollisuuksia. Hyvin johdettu seura houkuttelee kumppaneita, harrastajia ja
yleisöä, mikä puolestaan vahvistaa seuran asemaa ja imagoa.
Urheilukulttuurin vahvistaminen Suomessa vaatii
pitkäjänteistä työtä. Kannattajakulttuuria tulisi rakentaa niin, että omia
kannustetaan myös tappioiden hetkellä. Vahva yhteisöllisyys ja elämykselliset
tapahtumat ovat avainasemassa tässä kehityksessä.
Lähteet
Miksi ihmiset seuraavat urheilua?
https://miratioblogi.blogspot.com/2016/05/miksi-ihmiset-seuraavat-urheilua.html
Tervetuloa urheilukulttuuri!
Lipponaiset instagram
Kommentit
Lähetä kommentti