Urheiluseurojen taloushaasteet ja niiden ratkaisut
Suomalaiset urheiluseurat kohtaavat monenlaisia taloudellisia haasteita, mutta niitä yhdistää yksi keskeinen piirre: rahaa ei koskaan tunnu olevan riittävästi, ja resurssipula on joko jatkuvaa tai säännöllisesti toistuvaa. Suomen maantieteellinen sijainti tuo omat vaikeutensa. Harva asutus, pienet kotimarkkinat ja vähäiset pääomat vaikeuttavat urheilusektorin toimintaa. Esimerkiksi jääkiekon Liiga on ainoa täysin ammattilaistasoinen sarja Suomessa. Jääkiekkohan on laji, joka on suurin vain Suomessa ja Kanadassa.
Vaikka jalkapallo on harrastajamäärissä suurin laji myös
Suomessa, kotimainen jalkapalloilu on edelleen varsin pienimuotoista.
Positiivista on kuitenkin se, että olosuhteet ovat parantuneet ja parantumassa
uusien hankkeiden myötä. Esimerkiksi Ilveksen uusi stadion on nostanut seuran
toimintaa ja houkuttelevuutta merkittävästi.
Vapaaehtoisten rooli ja sen haasteet
Suurin osa suomalaisista urheiluseuroista pyörii lähes
täysin vapaaehtoisten voimin. Tämä toimintamalli on omalla tavallaan toimiva,
mutta siinä piilee myös iso haaste: jatkuva toiminnan kehittäminen on vaikeaa,
kun vapaaehtoisten aika on rajallinen resurssi. Lisäksi vapaaehtoisten
houkutteleminen mukaan on käynyt entistä vaikeammaksi, erityisesti korona-ajan
jälkeen.
Hallitustyöskentelyn osalta olen itse kokenut toimivaksi
keinoksi rekrytoida vapaaehtoisia myös urheilun ulkopuolelta. Hallituksessa ei
tarvitse olla lajin asiantuntija, ja monipuolisesta osaamistaustasta voi olla
merkittävää hyötyä. Usein urheiluseuroissa toimijoita yritetään rekrytoida
liiaksi lajin sisältä, vaikka esimerkiksi myyntityöhön voisi löytyä sopivia
henkilöitä ilman lajitaustaa.
Ammattimaisuus on tulevaisuuden suunta
Jotta suomalaiset urheiluseurat voisivat kehittyä, tarvitaan
enemmän palkattuja ammattilaisia, jotka osaavat johtaa organisaatiota ja
ymmärtävät urheilumarkkinoinnin erityispiirteitä. Ammattimaisempi johtaminen
lisää seurojen houkuttelevuutta, erityisesti nuorten harrastajien ja heidän
perheidensä näkökulmasta. Vapaaehtoisilla on edelleen tärkeä rooli, mutta
heidän työnsä tueksi tarvitaan kokopäiväisiä työntekijöitä.
Liiketoiminta tukemassa urheilua
Suurten seurojen, kuten Liiga-joukkueiden, talouden vakaus
nojaa yhä enemmän urheilun ulkopuoliseen liiketoimintaan. Oulun Kärpät on tästä
erinomainen esimerkki: seura omistaa ravintoloita, henkilöstövuokrausyrityksen
ja tapahtuma-alan yrityksiä. Kärppien suurin omistaja on säätiö, joka kanavoi
liiketoiminnan tuotot junioriurheiluun.
Rauman Lukko on toiminut samankaltaisesti jo vuosikymmeniä.
Seuran omistusjärjestelyihin kuuluu Contineo-konserni, jonka liikevaihto on yli
150 miljoonaa euroa. Konserniin kuuluvat Lukon liigajoukkueen lisäksi,
RTK-palvelut sekä RTK-henkilöstövuokraus. Konsernin tuotot tukevat vahvasti
paikallista junioriurheilua, mikä tekee harrastamisesta Lukossa huomattavasti
edullisempaa kuin monissa muissa seuroissa.
Tällaiset mallit, joissa liiketoiminta tukee
junioriurheilua, ovat harvinaisia suomalaisessa urheilussa, mutta niiden hyöty
on kiistaton. Ne vahvistavat seurojen taloudellista pohjaa ja antavat
kilpailuetua esimerkiksi kumppanuusneuvotteluissa.
Ottelutapahtumien merkitys
Ottelutapahtumat ovat yhä tärkeämpi osa suurten seurojen
toimintaa. Nykyään vapaa-ajan viettotapoja on paljon, joten seurojen on
kehitettävä tapahtumiaan houkuttelevammiksi. Esimerkiksi Turussa HC TPS vastaa
Turkuhallin koko liiketoiminnasta, mikä mahdollistaa tapahtumien laajemman
hallinnan.
Toisaalla FC TPS:llä on haasteita, sillä seuran kotiottelut
pelataan kilpakumppanin omistamalla stadionilla, mikä kasvattaa kustannuksia
merkittävästi. Tämä vaikeuttaa seuran talouden kehittämistä ja toiminnan
pitkäjänteistä suunnittelua.
Varainhankinnan kehittäminen
Urheiluseurojen on panostettava varainhankintaan ja myyntiin
huomattavasti aiempaa enemmän. Perinteisillä sponsoreiden logoilla ja
näkyvyydellä on yhä merkitystä, mutta yhteistyökumppanit odottavat nykyään
enemmän vastinetta panostuksilleen. Sosiaalinen media tarjoaa uudenlaisia
mahdollisuuksia, joita monissa seuroissa hyödynnetään edelleen vajavaisesti.
Sosiaalisen median avulla yhteistyöstä voidaan esittää
selkeitä mitattavia tuloksia, mikä tekee kumppanuuksista houkuttelevampia
yrityksille. Vaikka taloussuhdanteet ovat haastavia, hyvin suunnitellut ja
selkeästi perustellut yhteistyöpaketit löytävät varmasti tukijoita.
Lähteet:
Kommentti: Rauman Lukko on nyt suomalaisen jääkiekon ykkönen
– ”siivousrahat” käytetään täydellisesti. Viitattu 14.1.2025. https://yle.fi/a/74-20135882
Elämän pelikirja -rakkaudesta urheilijoihin podcast,
vieraana Jaakko Haltia. Viitattu 14.1.2025. https://open.spotify.com/episode/4vLlXTDQbPsOizXepn96g9?si=50118ee9ff0e49bf&%3Bnd=1&%3Bdlsi=e0f199ad4a804a67&nd=1&dlsi=1057b377d3eb4bea
Oulun Kärppien omistajarakenne poikkeaa muista
liigaseuroista – suuromistaja Kärppä-Säätiö perustettiin tukemaan pohjoisen
Suomen juniorikiekkoilua. Viitattu 14.1.2025. https://yle.fi/a/3-12655496
TPS:n talous sakkaa jälleen: pelaajien palkat myöhässä,
toimitusjohtaja irtisanoutui ja jatko Kupittaan stadionilla epävarmaa. Viitattu
14.1.2025. https://www.ts.fi/urheilu/6448437
Turkuhallin liiketoiminta siirtymässä TPS:lle. Viitattu
14.1.2025. https://aamuset.fi/artikkeli/4472112
Kommentit
Lähetä kommentti