Lukijalta: Länsirata ei ole posketon hanke – se on kaukana siitä (julkaistu Maaseudun Tulevaisuus 27.08.2024)

 Arttu Laaksonen väitti kirjoituksessaan (MT 21.8.), että Länsirata olisi hankkeena posketon. Väite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Ensinnäkin tällä hallituskaudella valtio varautuu maksamaan hankkeesta 400 miljoonaa euroa, jolla laitetaan hanke käyntiin. Tällä kaudella on siis tarkoitus tehdä kaksoisraide välille Turku–Salo sekä välille Espoo–Lohja. Seuraavat vaiheet ovat seuraavien hallitusten arvioitavissa.

Länsirata-hanketta ei myöskään rakenneta ainoastaan ajansäästöllisistä syistä. Se yhdistää 1,5 miljoonan asukkaan työssäkäyntialueen ja tuo uusia kuntia pendelöinnin piiriin. Kaksoisraiteet lisäävät myös käyttövarmuutta. Lisäksi se mahdollistaa useamman uuden vuoron lisäämisen, joka onkin tarpeen aamu- ja iltapäiväruuhkiin.

Länsiradan myötä voidaan aloittaa lähijunaliikenne ainakin välillä Lohja–Espoo, mikä vähentää yksityisautoilun tarvetta huomattavasti. Toivon mukaan myös Varsinais-Suomessa päästään lähijunien kyytiin.

Kirjoituksessa nostettiin esille myös EU-rahoitus, jota hanke ei vielä tällä kierroksella saanut. Tämä johtui pitkälti siitä, ettei hanke ollut vielä tarpeeksi kypsä, mihin vaikuttivat esimerkiksi keskeneräiset lupaprosessit.

Kaikista muista kohdista Länsirata sai erinomaiset pisteet ja jäi rahoituksesta ainoastaan 1,5 pisteen päähän. Komissio myös arvioi hankkeen kansantaloudellisesti kannattavaksi, eli se tuottaa kansantaloudelle nettopositiivisia sosioekonomisia vaikutuksia, kuten työmarkkinoiden sujuvoittamista. Odotettavissa onkin, että hanke saa rahoitusta seuraavilla kierroksilla. Toivottavasti tämä vähentää kesällä kiihtynyttä arvostelua hankkeen ympärillä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Urheiluseurojen taloushaasteet ja niiden ratkaisut

Urheilu- ja liikunta-ala. Miksi kiinnostaa, ja mitä pystyn tuomaan alalle? 1/2

Mistä rahat lasten ja nuorten urheiluun?